fredag 19 augusti 2011

Äntligen helg!

Första arbetsveckan efter semestern är avklarad och helgen är därför extra efterlängtad! Ser nu fram emot en lugn och mysig helg i trevligt sällskap.

En sak jag tänkt på under veckan är hur bra min mage mår nu när jag äter LCHF (låghydratkost). Då jag har IBS har jag normalt (när jag inte äter LCHF) problem med magen i stort sett varje dag, som uppblåshet, magknip, diarré osv...

Har under åren fått olika råd från dietister som:
- Ät mer fibrer!
- Ät mindre fett!
- Ät lättsmält mat som ljust pasta och ljust bröd!

Konstigt egentligen att man mår bättre när man gör precis tvärtom!?! 

4 kommentarer:

  1. Överallt läser man att man inte ska lita på dietister! I allt för många fall verkar det dessutom vara sant!
    Bäst verkar vara att verkligen lyssna på vad de säger - och sen göra precis tvärt om!
    Har dock ingen egen erfarenhet av dietister, begåvad med plåtmage!

    SvaraRadera
  2. Kan nog bara hålla med.. För vissa fungerar säkert ovanstående tips, men inte för alla :P Själv mår jag också mycket mycket bättre nu, även om energin tryter och jag känner mig som en sengångare mest hela tiden..

    SvaraRadera
  3. Jag är nog en dietist dröm med mitt enorma fiberintag (är en fiberjunkie utan dess like). Min mage är i konstant uppror och jag mår mycket bättre av mindre fiber, synd bara att jag älskar fiberrik mat så mycket.

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer med egna erfarenheter! Jag känner också av att orken tryter ibland, men hoppas det blir bätter om nån vecka när man vant sig mer vid den nya kosten.

    SvaraRadera